29
- ינואר
2020
נכתב ע"י: admin
תכנית עסקית

אף אחד לא יעלה על דעתו לבנות בית ללא יסודות. אז מדוע כל כך הרבה עצמאים פותחים עסק בלי שיהיה להם שמץ של מושג מה התכנית העסקית שלהם?

מי מפחד מתכנית עסקית

עצם הביטוי "תכנית עסקית" נשמע מפחיד למי שמחליט להיות עצמאי ומאוד נלהב מהעסק החדש. הוא ישקיע מחשבה רבה בבחירת שם לעסק ויקרא קצת על מונחים חשובים כמו ערוצי שיווק, תימחור וקהלי יעד. בדר"כ בזה יסתיים שלב התכנון.

אבל תכנית עסקית לא צריכה להיות דבר מפחיד. להיפך – התכנית העסקית היא החבר הטוב ביותר שלכם כשאתם מקימים עסק לבד. התכנית מלווה אתכם, מראה את הכיוון הרצוי, צומחת ומשתנה יחד איתכם ומוליכה אתכם בדרך להצלחה.

התכנית העסקית היא מסמך שנמצא כל הזמן מולכם, מתעדכן, משתנה ומתפתח. ממש כמוכם וכמו העסק שלכם.

 

ממה מורכבת תכנית עסקית?

תכנית עסקית סטנדרטית מורכבת ממספר פרקים. יש פרקים שיהיו פחות רלוונטיים לעסק שלכם ואולי יהיו רלוונטיים בשלב מתקדם יותר ככל שהעסק יתקדם ויגדל. אינני מצרפת כאן טמפלט לתכנית – תוכלי למצוא מספר גדול של טמפלטים בחיפוש בגוגל.

אעבור כאן על הפרקים העיקריים ולהמחשה אתן דוגמאות מתוך התכנית העסקית של אלון, מאמן כושר לגמרי דמיוני.

שימו לב שהדוגמאות הן רק "טעימות" מתוך תכנית מלאה, כדי להמחיש כיצד התכנית תיראה, בלי להכביד ולהאריך יותר מדי.

 

תקציר מנהלים של תכנית עסקית

פרק זה אמנם מופיע ראשון במסמך, אך הוא יהיה האחרון שנכתוב, מכיוון שהוא מהווה תקציר של שאר הפרקים.

כאן נכתוב במספר משפטים על מהות העסק, האופן בו הוא פועל וממה הוא מרוויח. נציין בקצרה מה המטרות של העסק, המיתוג שלו, הבידול, אופן השיווק ותחזית המכירות. התקציר הזה זהה למצגת בה אתם מציגים את העסק שלכם בפני העולם.

 

תאור העסק

כאן נתאר בפרוט מה העסק עושה, מה המוצרים או השירותים שלו, מה החזון שלו, המטרות, הערכים והייחודיות של העסק.

נציין מי הבעלים/שותפים והיכן העסק ממוקם.

בדוגמה שלנו נספר שאלון הוא מאמן כושר שלמד והוכשר בוינגייט, אחרי שירות צבאי כמדריך כושר קרבי. לאחר שעבד מספר שנים כמאמן בחדר כושר, החליט לפתוח עסק משלו. אלון מתכוון להתמקד באימון קבוצות של צעירות וצעירים לפני גיוס ובאימון כושר אישי של נשים אחרי לידה.

אלון מתכנן לשלב בהתחלה בין העבודה כשכיר בחדר כושר לבין העבודה כמאמן עצמאי ולאחר מספר חודשים להתפטר ממשרתו ולעבוד במשרה מלאה כמאמן כושר עצמאי.

החלום של אלון הוא לשלב בין האהבה שלו להדרכת בני נוער והגדלת המוטיבציה שלהם לשרת שירות משמעותי בצבא לבין הסיפוק הרב שהוא חש כשהוא רואה את השינוי הפיזי והנפשי שהמתאמנים שלו עוברים במהלך האימון.

אמו של אלון היא רואת חשבון בעלת ניסיון רב בייעוץ לעסקים והיא מספקת לו תמיכה בהקמת העסק ובניהול הפיננסי.

 

סקירת השוק והמתחרים

בפרק זה נתייחס לשוק בו העסק פועל, סוגי המוצרים והלקוחות. כמו כן נבצע ניתוח של המתחרים השונים, תוך התייחסות לנתח השוק של כל אחד מהם.

במקרה של אלון נסביר תחילה שככל שאנשים מודעים יותר ליתרונות של שמירה על כושר, רבים יותר מקפידים על שמירה על הכושר. נפרט כאן אודות השירותים השונים של אימוני כושר שניתנים במסגרות שונות. מכיוון שמדובר בשוק מאוד מגוון, כדאי להתרכז במיוחד במתחרים הישירים של אלון – מאמני כושר עצמאים כמוהו, אבל לא להתעלם גם ממתחרים ממוסדים יותר, כמו חדרי כושר ורשתות גדולות של מועדוני כושר. יש להתייחס גם לסוגים אחרים של אימונים, כמו פילאטיס, יוגה וכו'. אלו הם מתחרים עקיפים שפונים לקהל דומה, במקרה של נשים אחרי לידה.

נתייחס ליתרונות והחסרונות של כל מתחרה, לנתח השוק שלו ולטווחי המחירים.

 

ניתוח SWOT

בפרק זה מתייחסים ליתרונות והחסרונות של העסק, כלפי פנים וכלפי חוץ. המילה SWOT פירושה: חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים:  Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats.

החוזקות והחולשות מתייחסות לעסק פנימה – חוזקות וחולשות של העסק או שלנו כבעלי העסק.

ההזדמנויות והאיומים מתייחסים לסביבה שמקיפה את העסק, השוק בו אנו פועלים.

בדוגמה שלנו נתייחס לכל סעיף בהקשר לעסק של אלון:

חוזקות: הניסיון הרב של אלון, ההשכלה שלו, הקשר הטוב שהוא יוצר עם אנשים, המעורבות הגבוהה ברשתות חברתיות, ההתמדה, החריצות, העזרה שהוא מקבל מאימו.

חולשות: חוסר ניסיון בניהול עסק (החוזקה של העזרה מאימו תחפה על חולשה זו), חוסר ניסיון בשיווק.

הזדמנויות: עליה בדרישה לסוגים שונים של אימוני כושר, מגמה של צעירים לפני גיוס להגיע מוכנים למבדקים ולמיונים בכושר גבוה.

איומים: היצע גדול של מאמנים, ירידה במוטיבציה לשרת ביחידות קרביות, סוגים שונים ורבים של אימונים שמוצעים לנשים אחרי לידה.

 

סקירת המוצר או השירות

כאן נציג את המוצרים והשירותים שלנו ונסביר מה מייחד אותם ומה היתרונות שלהם על פני מוצרים דומים בשוק – למעשה נגדיר כאן את הבידול שלנו. את תימחור המוצרים והשירותים נבצע בנספח נפרד. ראו פוסט מפורט שלי בנושא תימחור.

כמו כן, פרק זה יכלול ניתוח מפורט של קהלי היעד. ניתן לכלול כאן גם תאור מפורט של פרסונות או לצרף כנספח. ממליצה לקרוא את הפוסט שלי על ניתוח קהלי יעד ופרסונות.

בדוגמה של אלון נתאר כאן בצורה מפורטת ככל האפשר את שני סוגי הקהלים אליהם הוא פונה.

בשלב הפרסונות נבחר נער אחד שמתגייס ואישה אחרי לידה שמגיעה לאימון פרטי ונצייר אותם בפירוט, החל משם, נתונים דמוגרפים, תחומי ענין, השכלה, עבודה ועוד. ההמחשה של הלקוחות עוזרת להתאים להם את הפתרונות הטובים ביותר ועוזרים לנו לדבר אליהם "בשפה שלהם" בשלב השיווק.

 

תכנית עסקית – אסטרטגיית השיווק

בפרק זה נפרט את מדיניות השיווק, באילו ערוצי הפצה נשתמש, איך נגרום ללקוחות לראות אותנו ולבחור במוצר שלנו.

נגדיר עבור כל אחד מסוגי המוצרים את קהלי היעד המתאימים ואת אופן השיווק שמתאים להם.

בדוגמה של אלון נפרט עבור שני סוגי המוצרים העיקריים שלו איפה נמצא קהל היעד של כל מוצר (ערוצי שיווק) ואיך תתבצע הפניה לקהלי היעד האלו. למשל, לצעירים לפני גיוס אפשר לשווק ברשתות חברתיות בהן הם נמצאים, בגישה ישירה בבתי ספר ועוד. נשים אחרי לידה נמצא יותר בקבוצות פייסבוק לאמהות טריות.

 

תחזית פיננסית

בפרק זה נגדיר יעדי מכירות (בדרך כלל מפרטים לשנה קדימה ומתייחסים בפחות פירוט לשנים שאחרי), תחזית גידול, נתייחס להוצאות קבועות ומשתנות, נציג את שולי הרווח וההפסד.

פרק זה יתייחס גם למכירות באופן כללי וגם לתזרים.

בדוגמה של אלון, ניצור טבלה בה נפרט את תחזיות ההכנסות וההוצאות לכל חודש בשנה הראשונה. התחזית הזו תסייע להבין מה רמת המכירות הנדרשת, כדי לכסות את ההוצאות ולהתחיל להרוויח.

 

עכשיו, אחרי שסיימנו לכתוב את כל חלקי התכנית, אנחנו יכולים לחזור לפרק הראשון ולכתוב את תקציר המנהלים המהווה תקציר לכל מה שנכתב בפרקי התכנית העסקית.

 

בגלל הנושאים הרבים שצריכים להילקח בחשבון בכתיבת התכנית העסקית, אני ממליצה בדר"כ להיעזר ביועץ או מישהו אחר עם ניסיון בתחום, גם אם אתם עושים הכל לבד בעסק שלכם. באתר שלי יש תכנים רבים שיסייעו לכם לכתוב את הפרקים השונים בתכנית וניתן גם למצוא את הקורס הדיגיטלי המשולב בייעוץ אישי, תחת לשונית "קורסים".