31
- אוגוסט
2020
נכתב ע"י: admin
קביעת מחיר למוצר או שירות

כאשר אתם באים לתמחר מוצר (ולא משנה אם מדובר ב קביעת מחיר של מוצר פיזי או של שירות) יש כמה מרכיבים שצריך לשים אליהם לב, ואי אפשר להתעלם מאף אחד מהם.

 

המרכיבים של קביעת מחיר מוצר

 

זמן שהושקע בהכנה באופן כללי

לדוגמה, אם מדובר בסדנה, השקעתם הרבה זמן בתכנון, בניית המערך והתכנים, מצגות וסרטונים.

אם מדובר במוצר פיזי שאתם מיצרים כמות גדולה שלו, יתכן שהשקעתם הרבה זמן בתכנון, בניית פרוטוטייפ, נסיונות ייצור עד שהגעתם למוצר הסופי, הכנת אריזה ועוד. גם אם אתם משקיעים בשיווק ישיר של המוצר הזה (ולא שיווק כללי של העסק, שייכנס בחלק של ההוצאות הקבועות), תצטרכו להוסיף גם את העלויות האלו.

כמעט בכל מוצר יש עבודה הכנה שאתם עושים ללא קשר כמה כמויות מאותו מוצר תמכרו. את העלות של עבודת ההכנה הזו צריך לחשב (שעות עבודה שלכם, חומרי גלם, ניסיונות, עזרה חיצונית) ולחלק את זה במספר היחידות מאותו מוצר שתמכרו. אם מדובר במוצר שימכר בטווח הארוך, תצטרכו להחליט תוך כמה זמן תרצו להחזיר את ההשקעה. לדוגמה, אם הכנת סדנה עלתה לכם 5,000 ש"ח ואתם צופים מכירה של 100 סדנאות בשנה הקרובה, תצטרכו להוסיף 50 ש"ח בחישוב ההוצאות של תימחור הסדנה.

יש יוצאים מהכלל של מקרים, בהם אתם מחליטים למכור מוצר בסכום מאוד נמוך, כי הוא שלב בדרך לרכישת מוצר הרבה יותר יקר. במקרים כאלו עלות הכנת המוצר הזול תתווסף לחישוב התימחור של המוצר היקר יותר ולא המוצר הזול.

 

חומרי גלם וזמן שהושקע בהכנה ישירה של המוצר

כאן המשימה קלה יותר, כי בדר"כ אתם יודעים כמה עולה לכם לייצר כל יחידה. אם הייצור מבוצע במיקבץ של כמה יחידות, חלקו את העלות של ייצור המיקבץ למספר היחידות. אל תשכחו לכלול גם את שעות העבודה שלכם.

 

הוצאות קבועות

אלו הן עלויות קבועות של העסק, שלא משנה כמה נמכור, עדיין נצטרך לשאת בהן. העלויות הקבועות הן תשלום לרו"ח, שכירות משרד, ארנונה, איחסון אתר אינטרנט, שיווק, הוצאות מימון, ביטוח ועוד. את העלויות האלו צריך לחשב ברמה חודשית ולחלק למספר המוצרים שנמכרו. חישוב העלויות הקבועות לא פשוט וצריך לעשות ממוצע של מספר חודשים אחורה, אבל הוא קריטי כדי למנוע הפסדים. אם מדובר בעסק חדש ואתם עדיין לא בטוחים במספרים, השתדלו לעשות הערכה ובהמשך תתקנו אותה לפי המידע שנצטבר אצלכם.

 

הוצאות אריזה ומשלוח

אם אתם שולחים את המוצרים שלכם, יש להכניס לחישוב קביעת המחיר גם את העלויות האלו. אם יש לכם כמה אפשרויות משלוח וחלק מהן בחיוב נפרד, התייחסו לזה בתימחור. אם יש לכם מוצרים שנשלחים לחו"ל יש צורך לקחת בחשבון גם עלויות ביטוח ורישומון.

 

מיסים

כאן צריך להתייחס למיסים ישירים שמושפעים ממספר המוצרים שאתם מוכרים, כמו מע"מ.

 

 

אחרי שחישבתם מה העלות המינימלית של מוצר, עליכם להוסיף את אחוז הרווח הרצוי ואז יתקבל המחיר.

אבל בכך לא תמה עבודת התימחור. עכשיו עליכם לבדוק אם המחיר סביר ביחס למחירים בשוק, האם הוא תואם את המיקום של המוצר כמוצר איכותי ויקר או דוקא כמוצר זול, האם הלקוחות יראו את המחיר כאטרקטיבי ועוד.

אם לאחר המענה על שאלות אלו תגלו שהמחיר שקבעתם גבוה מדי, יעמדו בפניכם שתי אפשרויות: להחליט שהמוצר לא משתלם לכם מבחינה כלכלית או למצוא דרך להקטין את העלויות, כדי להפוך אותו לכדאי.

 

מוזמנות ומוזמנים להתייעץ איתי אם יש לכם שאלות או זקוקים לעזרה בנושא קביעת מחיר למוצר או שירות שלכם.