15
- ספטמבר
2019
נכתב ע"י: admin
צ'אט-בוטים בשירות בעלי עסקים וגם פוליטיקאים

בימים האחרונים שמענו על כך שחברת פייסבוק השעתה את פעילות הצ׳אט בוט של ראש הממשלה נתניהו למשך 24 שעות. החברה הודיעה ש: "לאחר שבחנו את פעילות הבוט בשימוש קמפיין הליכוד, מצאנו הפרה של המדיניות שלנו בכל הנוגע לדיבור שנאה. כמו כן, מצאנו כי הבוט עשה שימוש לרעה בפלטפורמה על-ידי יצירת קשר עם אנשים מחוץ לתקופת הזמן המותרת. בעקבות כך השעינו את פעילות הבוט למשך 24 שעות. במקרה שיהיו הפרות נוספות של המדיניות שלנו, אנו ננקוט בפעולה המתאימה".

הצ'אט-בוט של נתניהו שלח לגולשים שנכנסו לעמוד הפייסבוק שלו הודעה בה הוצע להם איך לשכנע מתלבטים לקראת הבחירות, ובין השאר נאמר בהודעה "אסור שתקום ממשלת שמאל מסוכנת עם לפיד, עודה, גנץ וליברמן. ממשלת שמאל חילונית חלשה שסומכת על הערבים שרוצים להשמיד את כולנו – נשים, ילדים וגברים – ותאפשר איראן גרעינית שתחסל את כולנו".

מהו צ'אט-בוט ומי יכול להיעזר בו?

צ'אט-בוט הוא תוכנה שמיועדת לנהל שיחה וירטואלית עם בני אדם ולבצע פעולות באופן אוטומטי. הצ'אט-בוט מסוגל להגיב לשאלות הגולש ולספק לו מידע רלוונטי או לבצע פעולות אליהן תוכנת מראש.

יש צ'אט-בוטים מתקדמים שיכולים לנהל שיחה ארוכה עם בני אדם ולהבין סלנג, ויש צ'אט-בוטים שמתנהלים על פי תסריטי שיחה שהוגדרו מראש. הכל בהתאם לצרכי העסק ולכמות נמשאבים (זמן וכסף) שהושקעו באותו צ'אט-בוט.

שני גורמים תרמו לפריחה בשימוש בצ'אט-בוטים בשנתיים האחרונות:

  1. שימוש גובר באפליקציות צ'אט, הן ברשתות חברתיות והן באתרים של חברות המספקות שירות ללקוחותיהן.
  2. התקדמות טכנולוגית בתחום עיבוד השפה הטבעית ואינטליגנציה מלאכותית.

הצ'אט-בוט זמין תמיד, חוסך בכוח אדם ונותן מענה מדויק לצרכי הלקוח. אם בתחילה השתמשו בצ'אט-בוטים בעיקר בחברות גדולות ומותגי-על, הרי שהיום כל בעל אתר או עמוד עסקי בפייסבוק מרגיש שהוא נשאר מאחור אם אינו משתמש בטכנולוגיה הזו לשיפור חווית השירות.

איך בונים צ'אט-בוט?

יש מספר גדול של מערכות המאפשרות בניית צ'ט-בוט. שתיים מהמערכות הבולטות הן צ'אטפיול (Chatfuel) ומניצ'אט (ManyChat). לא ארחיב כאן בנושא זה ויש חברות המתמחות בבניית צ'אט-בוטים. בדר"כ ניתן לבנות את הצ'אט-בוט בחינם והתשלום הוא לפני שימוש או מספר רשומים.

ונחזור לפוליטיקה

הצ'אט-בוטים הם כלי חשוב וחיוני במערכות הבחירות האחרונות. המפלגות משתמשות בהם כדי לאסוף מידע על הבוחרים, לבצע הסברה, לנהל סקרים ולשכנע את הבוחרים.

המידע שנאסף על הבוחרים בפייסבוק ע"י הצ'אט-בוט הוא רב ערך: אפשר לאפיין את הבוחרים, ההעדפות שלהם, הנטיות הפוליטיות ועוד. ניתן לאתר מתלבטים שלא החליטו לאיזו מפלגה להצביע ולפנות אליהם באופן אישי. אחד הדברים החשובים הוא איסוף מספרי טלפון ומידע אישי נוסף של בוחרים על מנת לפנות אליהם בהמשך. המידע שנצבר במפלגות הוא רב ובעל ערך וכמובן, בעל רגישות גבוהה. היתרון בפייסבוק הוא שאין צורך לשאול את הגולש שאלות רבות, מכיוון שניתן ללמוד עליו המון מעצם ההתנהגות שלו ברשת – למי עשה לייק, אחרי אילו עמודים הוא עוקב, אילו פוסטים העלה וכו'.

לסיכום: אף שהצ'אט-בוטים התפרסמו השבוע בהקשר שלילי, מרביתם מועילים ומשפרים הן את תהליכי השיווק ואת היעילות של העסקים והארגונים שנעזרים בהם והן את השירות שניתן ללקוחות ולכלל הציבור.