09
- ספטמבר
2019
נכתב ע"י: admin
על האיזון בין אופטימיות לזהירות בעסקים

אופטימיות היא צורת חשיבה שמכתיבה איך אנחנו מרגישים לגבי אירועים מסוימים ואיך נתנהל בהם. היא לא משקפיים ורודים ואין פירוש הדבר שמתעלמים מסכנות או מהסיכוי להיכשל. עלינו למצוא את האיזון בין שני הדברים ולחבר עשייה לחשיבה החיובית. כלומר, לא להיות שאננים, אלא להיות אופטימים וגם לעשות כמיטב יכולתינו כדי להצליח.

האופטימיות משמשת כמנגנון מוטיבציה המאפשר לנו לתפקד ולתכנן לעתיד ואף להתמודד טוב יותר עם הכשלונות שבדרך. הגישה שמוטב לחשוב על דברים רעים ולהתכונן לכישלון, כדי לרכך את המכה שנקבל כשלא נצליח, מוטעית מיסודה. דברים רעים תמיד קורים, אבל גם אם נחשוב עליהם וננסה להתכונן עדיין יהיה לנו קשה להתמודד עם הכישלון ואין דרך בה נוכל להכין את עצמנו. אם נחכה לדברים הרעים שיקרו לא נהנה אף פעם ונגביר את רמת החרדה שלנו. זה בדיוק ההיפך ממה שאנחנו רוצים להשיג.

למה כדאי להיות אופטימיים?

מי שאופטימי חווה את חייו בצורה מהנה יותר ויש לו ציפיות חיוביות יותר לגבי העתיד ולכן הוא פחות בחרדה. בנוסף לכך, אופטימיות קשורה בביצועים גבוהים יותר (בלימודים, בעבודה, בזוגיות וכו'). אם נגיד שאנחנו הולכים להיכשל, יש סיכוי גבוה שאכן ניכשל. יתרון נוסף: יש קשר בין אופטימיות לבריאות ואנשים אופטימיים מאמצים אורח חיים בריא יותר.

מה מקומה של האופטימיות בעסקים?

גם בעסק שלנו כדאי לנו לאמץ חשיבה חיובית ולרתום אותה לעשייה. עם זאת, עלינו לשמור על איזון. לצד האופטימיות נהיה מודעים לתרחישים בהם העניינים יכולים להשתבש ונתכנן מה נעשה כדי להגיב לתרחישים כאלו.

במה תתבטא האופטימיות? בכך שנגדיר מטרות להצלחה ונתכנן את הצעדים שננקוט כדי להגיע לאותן מטרות. קביעת מטרות היא השלב הראשון בהשגת ההצלחה, כי היא מאפשרת לנו לראות מה אנחנו יכולים להשיג ומעלה את המוטיבציה לפעול, כדי להשיג זאת. בתכנית טובה נקבע לעצמנו אבני דרך, עם הגדרה מה יושג בכל אבן דרך ומה הלו"ז לכך.

ניהול סיכונים

כדי להיות ערוכים לשיבושים בתכנית ולכשלים אפשריים, עלינו לבדוק עבור כל שלב בתכנית מה הסיכונים, מה הסיכוי שיקרו, מה נוכל לעשות מראש כדי להפחית את הסיכון, איך נפעל במקרה של כישלון ואיך זה ישפיע על השלבים הבאים. באופן כזה אנחנו חושבים באופן חיובי, אך ערוכים גם לתרחישים הפחות טובים.

דוגמה מאוד פשטנית לניהול סיכונים בפרוייקט של הקמת מערכת באינטרנט: בתחילת העבודה מוגדרות כל התכונות וההתנהגויות הרצויות של המערכת, קובעים תכנית עבודה ולו"ז ומתמחרים את הפרוייקט. עם זאת, קובעים את שלבי הביצוע באופן שתכונות חשובות ומסובכות, שעלולות לגרום לחריגה בלו"ז, יבוצעו בתחילת הפרוייקט, כדי לא להגיע בסופו של דבר למצב שהזמן והתקציב נגמרו ודוקא התכונות החשובות האלו לא מוכנות. בתחתית הרשימה נכניס את התכונות הפחות חשובות, שהפרוייקט יוכל להימסר ללקוח גם אם לא יבוצעו.

בתהליך הליווי העסקי נדון בנושאים אלו בהרחבה.