לראות את הזוהר הצפוני

לפני 15 שנה הכנתי רשימה של חלומות שהייתי רוצה להגשים. אחד מהם היה "לראות את הזוהר הצפוני" ומכל מה שהיה ברשימה הזו, הוא נראה לי כחלום עם הסיכוי הכי נמוך שאגשים. הסיבה העיקרית היתה שאני מאוד לא אוהבת קור.

ב- 20.2.20 עליתי על מטוס בדרכי לטרומסה בצפון נורווגיה, שנמצאת 344 ק"מ מצפון לחוג הקוטב הצפוני.

הטריגר לנסיעה הזו היה פוסט של כנרת יפרח שנסעה לטרומסה עם בן זוגה מתי, בדיוק שנה לפני. המדריך שכנרת כתבה אחרי הנסיעה שלה היה שופע במידע שעזר לי להבין שהחלום שלי בר ביצוע.

טרומסה

בעקבות הפוסטים שכתבתי במהלך הטיול פנו אלי הרבה אנשים שסיפרו שזה גם החלום שלהם ושישמחו לקבל ממני עוד פרטים.

רוב המידע הנדרש למי שנוסע לטרומסה נמצא בפוסט של כנרת (ארכז את כל הקישורים בסוף הפוסט הזה). כאן אוסיף עוד מידע שצברתי במהלך הטיול ואספר קצת על החוויה מנקודת המבט האישית שלי.

הבחירה בטרומסה

ידעתי שטרומסה היא המקום הטוב ביותר לצפות בו בזוהר הצפוני מבחינת מזג האוויר, בגלל זרם הגולף שעובר בסמוך וגורם לכך שבדר"כ הטמפרטורות בטרומסה הן סביב האפס גם בחורף. עדיין היססתי, כי ידעתי שזו עיר יקרה באופן יחסי ושאין טיסות ישירות. אם יש משהו שאני לא סובלת בנסיעות לחו"ל, זה קונקשנים.

היעד הנוסף שבדקתי במהלך התחקיר שלי היה העיר רובניימי בפינלנד. לרובניימי יש טיסות ישירות של ישראייר, היא נמצאת אמנם דרומית לטרומסה, אבל סמוכה מאוד לחוג הקוטב הצפוני וגם בה יש סיכוי טוב להצליח לראות את הזוהר הצפוני, אף שלא גבוה כמו בטרומסה.

למי שמעונין, יש הרבה מידע ברשת. אני מתמקדת בטרומסה, כי בה בחרתי בסופו של דבר, הרבה בגלל כנרת ובגלל שמה שהנחה אותי היה לעשות כל מה שבשליטתי, כדי שאצליח לראות את הזוהר הצפוני בנסיעה הזו, כי יש סיכוי טוב שזו הזדמנות של פעם בחיים.

זו גם הסיבה שהשבוע בו בחרתי היה שבוע של סוף חודש עברי, בו אין ירח מלא, כיוון שככל שהשמיים חשוכים יותר רואים טוב יותר את הזוהר. יצא טוב כי זה היה יומיים אחרי יום הולדתי, ואיזו מתנה נפלאה יותר אני יכולה להעניק לעצמי מהגשמה של כזה חלום?

שהיתי בטרומסה 8 לילות, כדי שיהיו לי כמה שיותר הזדמנויות לראות את הזוהר הצפוני. בפועל ראיתי אותו כבר בלילה השני בפעם הראשונה.

Tromso

טיסות

מומלץ לא לחפש את היעד טרומסה במנועי החיפוש של הטיסות, כי מרבית התוצאות יעברו דרך אוסלו אליה אין לנו טיסות ישירות ואז יהיה צורך ב- 3 טיסות כדי להגיע לטרומסה. אפשר לחפש טיסה לשטוקהולם ומשם יש טיסות ישירות לטרומסה. זה מה שעשיתי. במקרה שלי, כדי ששעות הטיסות יהיו נוחות ולא אגיע מותשת, בחרתי לישון לילה אחד בשטוקהולם בהלוך ובחזור.

בשני המקרים היה מדובר בהגעה בערב וידעתי שאין טעם להגיע לעיר עצמה ולכן ביליתי את הלילה במלון בשדה התעופה. המלון שבחרתי בו הוא Best Western Plus ואני מאוד ממליצה עליו. מלון 4 כוכבים לא יקר, מאוד נעים, שירות מעולה. מכיוון שזה מלון של שדה תעופה, ארוחת הבוקר המצוינת מוגשת בו החל מ- 4 בבוקר ויש שאטל שיקח ויחזיר אתכם בין שדה התעופה למלון.

בהגעה שלי לשטוקהולם לא חיכיתי לשאטל ולקחתי מונית, במחשבה שממילא מדובר בנסיעה מאוד קצרה וזה בטח לא יעלה הרבה. למדתי בדרך הקשה שבשוודיה אין פיקוח על מחירי המוניות ונסיעה של מספר דקות עלתה לי פי 3 ממה שהיתה עולה בארץ.

הטיסות שלי מהארץ לשטוקהולם וחזרה היו דרך חברת התעופה הנורבגית ומשטוקהולם לטרומסה וחזרה עם SAS השבדית. בשני המקרים היה מדובר בטיסות לואו קוסט, אבל החוויה היתה נעימה וללא בעיות ואיחורים.

מלון בטרומסה

כנרת המליצה על מלון Saga במרכז העיר. לצערי, לא היו בו כבר מקומות 3 חודשים לפני הנסיעה. הזמנתי חדר במלון Enter Amali שנמצא ממש מעבר לכביש ל- Saga וענה על שלושת הקריטריונים שהיו לי הכי חשובים: במרכז העיר, חם ונקי. המלון פחות מפנק ממלונות 4 כוכבים אליהם אנחנו רגילים, אבל היה שירות טוב, החדר היה חם מאוד (בחוות דעת שקראתי על בתי מלון אחרים היו תלונות על בעיות בחימום) והכי חשוב – הוא מאוד מרכזי. מטרים ספורים מהחוף, מהרחוב הראשי, ממקומות האיסוף של הטיולים והסיורים השונים. זה חשוב כשיורד שלג, או כשמפחדים להחליק ברחוב כשהולכים על קרח (ביום הראשון בטרומסה זו היתה הדאגה העיקרית שלי). הטענה היחידה שלי היתה על ארוחת הבוקר שלא נתנה מענה הולם לטבעונים, אבל עוד אחזור לנושא האוכל.

מי שרוצה לחסוך ופחות חשוב לו להיות במרכז – פגשתי הרבה אנשים שלנו ב- Airbnb והיו מאוד מרוצים. מערכת התחבורה הציבורית בטרומסה מצוינת ונוחה, כך שאפשר להסתדר טוב גם אם לא נמצאים במרכז.

הזוהר הצפוני

כן, סוף סוף הגעתי לענין לשמו התכנסנו.  קיבלתי את הממלצה של כנרת ובשני הלילות בהם יצאתי ל"ציד האורות" נסעתי עם חברת chasing lights המצוינת. היה מצחיק, כי בשני הלילות הייתי עם אותו צוות בדיוק – אותם שני מדריכים (טיגן מדרום אפריקה ואלכס הבריטי), אותו נהג, אותו אוטובוס ואפילו אותו צלם מצ'ילה שישב לידי באוטובוס וגרם לי לחפור בזכרוני ולדוג את כל המילים בספרדית שלמדתי שנה שלמה בדולינגו.

החברות מציעות סיורים במיניבוס או אוטובוס. לא לקחתי את הסיור במיניבוס אלא את הסיור באוטובוס מכל מיני שיקולים (אחד מהם הוא שבאוטובוס יש שירותים ובמיניבוס לא, וכשנוסעים יותר מ- 8 שעות זה קריטי מבחינתי). הייתי מאוד מרוצה ואני בהחלט ממליצה על הסיור באוטובוס למי שלא מחפש חוויה מאוד אינטימית ולא זקוק לביגוד שנותנים במיניבוס. גם בסיור באוטובוס עשו מדורה וחילקו שוקו חם ועוגיות, המדריכים צילמו והיה ממש ממש נחמד.

בלילה הראשון בו יצאתי לסיור נסענו כשעתיים ורבע עד הגבול עם פינלנד ושם ירדנו וראינו זוהר חיוור ומאוד לא מרשים. המשכנו משם עוד שעה לתוך פינלנד ואז כבר היתה חוויה הרבה יותר טובה. ראינו את הזוהר, הצטלמנו, נשארנו שם כשעה עד שהזוהר החל להיעלם ואז יצאנו לנסיעה הארוכה חזרה לטרומסה. חזרתי כל כך עייפה שחשבתי שאסתפק בסיור הזה, אבל כבר למחרת הזמנתי סיור נוסף, כשראיתי שמזג האוויר צפוי להיות יותר טוב. לא התחרטתי!

הזוהר הצפוני

בסיור השני היו תנאים יותר טובים. נסענו לאותו כיוון, אבל כבר אחרי נסיעה של 10 דקות בתוך פינלנד התגלה מופע נהדר של האורות. השיא היה כשהאורות החלו "לרקוד" וכוכבים נופלים חצו אותם. זה היה רגע מושלם (יש סרטון שמתעד אותו בדף הפייסבוק שלי, בתגובה הראשונה בפוסט הזה). עמדתי שם עם דמעות אושר, מנסה להכיל את השמחה והתחושה שהגשמתי את החלום שלי בצורה כל כך נהדרת.

יש בטרומסה מעל 80 חברות שמוציאות סיורים כאלו. חברה נוספת שקיבלתי עליה המלצות מחברים שפגשתי היא Wandering Owl שלקחתי איתה סיור נפלא לפיורדים באחד הימים.

תחזית מזג האוויר

נעזרתי באתר של ה- BBC ובמכ"מ העננים. בעיקר מכ"מ העננים נתן לי אינדיקציה טובה מתי כדאי לצאת לסיור. שימו לב לבדוק את מזג האוויר שוב ושוב, כי מה שצפוי עכשיו לעוד 3 ימים, יכול להשתנות כמה פעמים בהמשך. לדוגמה, כשהייתי בטרומסה היו 4 ימים רצופים של שלג, אף שהתחזית בימים שלפני דיברה על יום אחד בלבד של שלג. השלג לא הפריע לי ולא שינה לי תוכניות, אבל עדיין זה משהו שרוצים לדעת עליו.

אתר נוסף שנעזרתי בו הוא האתר Aurora Forecast שנעזר במידע מנאסא ונתן מידע על העוצמה של הזוהר הצפוי. העוצמה נמדדת ב- KPI והיא יכולה להיות מ- 0 עד 10. בשבוע בו הייתי בטרומסה העוצמה היתה בין 2 ל- 3 KPI וזו עוצמה טובה כשנמצאים באזור טרומסה.

ביגוד

את כל המידע על הביגוד הנדרש קיבלתי מכנרת. החלטתי שבעיקרון אני לא רוצה לקנות שום דבר שישמש אותי רק בטיול. בשלב הראשון ליקטתי כובע, חם-צוואר וביגוד תרמי ממשפחה וחברים. בסופו של דבר קניתי מעיל נהדר ב"למטייל עודפים", בהנחה שהוא ישמש אותי גם בארץ בימים ממש קרים (כבר הזכרתי שאני סובלת מקור?) ואכן הספקתי להשתמש בו עוד לפני הנסיעה. המעיל היה קניה נהדרת והוא שימש אותי שם בצורה מושלמת. המעיל מתוצרת Dare שפחות מוכרת כאן, אבל איכותי מאוד. עשיתי קניה קטנה גם בדקטלון של גרביים תרמיים ומכנסי גשם מרופדים ששימשו אותי נהדר בכל הסיורים.

הדברים היחידים שהיו חסרים לי הם נעליים מתאימות וכפפות ללא הפרדה לאצבעות, המכונות mittens. את שניהם שכרתי ב- Tromso Outdoor, בהתאם להמלצה של כנרת. הנעליים היו מושלמות וחוץ ממצב בו עמדתי במינוס כמה מעלות בשלג זמן ארוך, בכלל לא הרגשתי בקור. את הנעליים והכפפות הזמנתי מראש באתר של outdoor.

המלצה שהוכיחה את עצמה היתה לרכוש שקיות חימום. השתמשתי בהן בסיורים והן מחזיקות מעמד שעות ארוכות. יש שקיות שאפשר לשים בכיס המעיל או המכנסיים ויש קטנות יותר שאפשר להכניס לנעליים.

פעילויות נוספות

יש שפע פעילויות שאפשר לעשות בטרומסה מעבר לסיורי הזוהר הצפוני. כנרת סיפרה על השיט שעשו ומאוד נהנו בו. לא בחרתי בשיט בגלל שירד כל הזמן שלג ונראה לי שהקור יהיה עבורי אתגר גדול מדי. פעילויות של מזחלות עם כלבים / איילי הצפון או דיג בקרח נפסלו מסיבות הומניות.

בחרתי בשני סיורים מהם נהניתי מאוד:

סיור לפיורדים ולטבע שבאיים הסמוכים לטרומסה – לקחתי סיור נפלא במיניבוס עם Wandering Owl וסיפרתי עליו בפוסט בפייסבוק.

הסיור השני שלקחתי היה לחוות איילי הצפון שמנוהלת ע"י הסאמים (ה"אסקימוסים" של לפלנד). הסיור היה של אותה חברה שאיתה נסעתי לסיורי הזוהר הצפוני. הוא היה באוטובוס ונהניתי ממנו מאוד, אפשר לראות בתמונות וגם בפוסט שכתבתי עליו. החוויה של האכלת האיילים היתה נהדרת ואח"כ קיבלנו הסברים מהסאמים שהיו ממש מקסימים.

בעיר עצמה יש כמה פעיליוות שאפשר לעשות. אחת מהן היא המצפה התת ימי, שפחות מומלץ בעיני, מכיוון שהאטרקציה העיקרית והכמעט יחידה שם היא כלבי הים. למזלי הגעתי בדיוק בשעת ההאכלה שלהם וזה היה נחמד, אבל היה הרבה יותר מרגש לראות אותם בטבע בסיור שעשיתי באיים ובפיורדים.

הדבר השני הוא הרכבל. הוא נהדר אם מזג האוויר מאפשר לעלות. לרוע מזלי, בדיוק כשהגעתי לקופה לקנות כרטיס, הודיעו שסוגרים את הרכבל בגלל הרוחות החזקות.

הפיורדים

טיול בפיורדים

איילי הצפון

סאמי

אוכל

נושא האוכל היה אתגר עבורי מכיוון שאני טבעונית וקשה לומר שטרומסה ידידותית לטבעונים, בוודאי ביחס לערים אחרות באירופה. אפשר למצוא מה לאכול, אבל ברוב המקומות לא תמצאו יותר ממנה או שתיים שמתאימות לטבעונים. המושג של הנורווגים על סנדוויץ' טבעוני הוא בדר"כ סנדוויץ' עם ממרח חומוס וחתיכת עגבניה. חלב סויה בכלל לא מצאתי שם. המקסימום שלהם הוא חלב שיבולת שועל.

שני מקומות מהם נהניתי בכל זאת, בנוסף לבתי הקפה בהם אפשר לאכול מיגוון מאפים וסנדוויצ'ים הם:

• מסעדה סינית, ממש מול המלון שלי, בשם TANGS. היתה להם רק מנה טבעונית אחת של ירקות עם אורז, אבל היא היתה נהדרת וחזרתי אליה פעמיים. המסעדה הזכירה לי את המסעדות הסיניות שנפתחו בארץ בשנות השמונים וזו היתה כמו חזרה במכונת זמן.
  • רשת של פיצריות בשם Pizza Peppes – דוקא שם מצאתי מנות טבעוניות מעולות, כולל פיצות טעימות, וגם סלט ירקות נחמד.

שלא תחשבו שהתלונות האלו מנעו ממני לטייל בחלק מהימים מבית קפה לבית קפה, רק כדי להתחמם וליהנות מהאווירה הנעימה שיש לעיר הזו להציע.

מי שעדיין יש לו שאלות אחרי כל המידע שגם כנרת וגם אני נתנו, יכול לפנות אלי במייל ואשמח לעזור: anatkahane@gmail.com