08
- ינואר
2020
נכתב ע"י: admin
ללמוד מהניסיון

אחד הכלים החשובים ביותר העומדים לרשותנו, בחיים בכלל וכבעלי עסקים בפרט, הוא היכולת ללמוד מהניסיון ולהשתפר כל הזמן. לכאורה, זה מובן מאליו שאנחנו צריכים להסיק מסקנות וללמוד מהניסיון, אבל הן העובדות והן המחקרים מראים שאנחנו מתקשים לשנות את ההתנהגות שלנו וללמוד מניסיון העבר.

 

סוקרטס אמר: "חיים שאין בהם חקירה, לא כדאי לו לאדם לחיותם".

 

הדרך להתגבר על הנטיה שלנו לחזור על אותה התנהגות שוב ושוב, גם כשאנחנו יודעים שהיא לא השיגה את התוצאות הרצויות, היא לחקור ולבצע ניתוח של האירועים שקרו.

 

בעולם ניהול הפרוייקטים, במיוחד אלו שמנוהלים במתודולגית אג'ייל, מקובל מאוד לבצע מדי תקופה ניתוח אירוע המכונה רטרוספקטיבה. המטרה היא ללמוד מה עשינו טוב, מה עשינו פחות טוב, איך אפשר ללמוד מזה לעתיד ומה צריך לבצע בפועל, כדי להימנע מחזרה על אותן טעויות. לרטרוספקטיבה אין ערך אם לא יצאנו מניתוח האירוע עם רשימה של פעולות שיש לבצע.

 

למידה מהניסיון דורשת מאיתנו להביט על האירועים בפרספקטיבה רחבה יותר. כאשר אנחנו מנהלים את העסק של עצמנו, קשה לנו להביט על אירועים שונים מבחוץ מכיוון שאנחנו מעורבים בהם באופן אישי.

 

מה יעזור לנו ללמוד מהניסיון בעסק שלנו?

  • קיבעו בלו"ז שלכם זמן שמיועד ללמידה מאירועי עבר. זו משימה שאינה דחופה ומטבע הדברים יש לנו נטיה לדחות אותה. הכנסת המשימה הזו ללו"ז שלנו, כחלק מניהול הזמן, תעזור לנו לא לוותר לעצמנו.
  • כיתבו את העובדות שידועות לכם על האירוע, שלב אחר שלב, ללא ביקורת ושיפוטיות.
  • היו כנים עם עצמכם בהסתכלות על התהליך.
  • התחילו בהצלחות – מה אתם חושבים שעשיתם נכון ועבד לכם.
  • הכינו רשימה של מה שהיה פחות מוצלח ואפשר לעשות אותו טוב יותר.
  • עבור כל נקודה ברשימה של מה שעבד פחות טוב, כיתבו מה צריך לעשות כדי לא לחזור על הטעות הזו. חשוב לכתוב את זה בצורה של משימה/פעולה שצריך לבצע ולא כמשהו תאורטי. לדוגמה, אם הכשל שלכם היה במתן שירות ללקוח, כיתבו לעצמכם רשימה של כללי עשה ואל תעשה בשירות הלקוחות שלכם ואפילו פרטו באתר שלכם מה כולל שירות הלקוחות שלכם, כדי שתהיו מחויבים לזה בעתיד.
  • עשו סימולציה בה תחזרו על אותו אירוע, אבל הפעם תוך יישום ההמלצות שלכם לעצמכם. עצם ההתנסות החוזרת, תוך ביצוע הפעולות בצורה נכונה יותר, תטמיע אצלכם את ההתנהגות הנכונה ותעזור בשיפור העתידי.
  • זיכרו ש "practice makes perfect" – ככל שתעשו זאת יותר, יהיה לכם קל וטבעי יותר לעשות זאת ותגדילו את היכולת שלכם בשיפור מתמיד.

 

בהצלחה ואתם מוזמנים לשתף ולספר אם ואיך אתם מבצעים בעסק שלכם ניתוח אירוע ולומדים מהניסיון.