להפוך כשלון להצלחה
05
- דצמבר
2019
Posted By : admin
להפוך כשלון להצלחה

פרסמתם מוצר או שירות חדש עם הרבה התלהבות ואמונה ואף אחד לא קנה או אפילו התעניין?

יצאתם בקמפיין לסדנה או קורס דיגיטלי וההרשמה לא מתקדמת לשום מקום?

האינסטינקט הראשוני שלנו הוא להתעטף בשמיכת הכשלון ולחשוב שאין מוצא ושאנחנו עושים עבודה גרועה. אבל האנשים המצליחים ביותר בעולם, מספרים על הכשלונות שלהם ואין מי שלא נכשל הרבה פעמים. ההבדל בין אנשים הוא רק באופן בו הם מתייחסים לכשלונות שלהם. במקום להתייחס לכשלון כחולשה עלינו להסתכל עליו כהזדמנות. הזדמנות לברר מה לא עבד לנו ואיך אנחנו יכולים להשתפר בפעם הבאה. הזדמנות להתמודד עם הקשיים בחיים. היכולת לקום אחרי נפילה מחשלת אותנו ועושים אותנו טובים יותר. מחקרים מלמדים שהיכולת הזו להודות בכשלון ולצמוח ממנו היא דוקא תכונה של אנשים וחברות שבסופו של דבר מצליחים הרבה יותר.

הכשלון של ג'יי.קיי רולינג

סיפורה של ג'יי.קיי רולינג, המחברת של ספרי הארי פוטר, על כשלון והצלחה הוא אחד הידועים ביותר בנושא זה. בהרצאה שנשאה בטקס השנתי של איגוד בוגרי אוניברסיטת הרווארד סיפרה רולינג שהיא התגרשה זמן קצר לאחר נישואיה ונותרה כאם חד הורית מובטלת וענייה. זו היתה תקופה אפלה בחייה, אבל היא מספרת ש"כישלון נותן לך הזדמנות להשיל מעליך את הדברים שאינם נחוצים לך. בגלל הכישלון שלי הפסקתי להעמיד פנים שאני אדם אחר ממי שאני, והתחלתי להשקיע בדברים שחשובים לי באמת. אם לא הייתי נכשלת בכל קנה מידה, אולי לא הייתי מגלה בעצמי את הנחישות להתמיד בכתיבה. כישלון הוא בלתי נמנע, אי אפשר לחיות בלי לחוות אותו, אלא אם חיית את חייך בזהירות שכזו – שניתן לומר שלא חיית אותם כלל. בזכות הכישלון שלי גיליתי שיש לי כוח רצון, משמעת וחברים שערכם יקר מפז. הבנתי שאם נצליח להתרומם מעל כישלון ולצלוח אותו כשאנו חכמים וחזקים יותר – נוכל לשרוד כל דבר".

מה יעזור לנו להפוך כשלון להצלחה?

  1. אל תטייחו. עשיתם משהו וזה לא הצליח? הודו בכך, אל תחפשו תירוצים ואל תתעלמו ממה שלא עובד. אם טעינו בדרך, אין טעם להמשיך ללכת באותו כיוון. עיצרו, חפשו דרך אחרת או חיזרו לנקודת המוצא. דוקא אם השקענו בקמפיין כסף ואין תוצאות חשוב שנעצור אותו ברגע שהספק מתעורר ולא נמשיך ונפסיד כסף. אל תחכו עד שטעות קטנה, תהפוך לאסון.
  2. אל תפחדו לדבר על זה ולספר לחברים, מכרים, אפילו לקוחות. אף אחד לא מושלם ואנשים יעריכו אתכם יותר דוקא בגלל היכולת להודות בטעות והתבונה ללמוד ממנה.
  3. נתחו מה קרה, איספו את כל המידע שאתם יכולים. אם מדובר במוצר חדש או קמפיין, דברו עם אנשים, שימעו מה דעתם. אולי המוצר מוצלח ורק פניתם לקהל היעד הלא נכון. אולי העיתוי לא היה נכון. ככל שתבינו יותר טוב מה קרה ותהיו מוכנים לעמוד מול האמת, כך תוכלו לתקן מה שלא עובד לכם וללמוד מזה לפעם הבאה.
  4. נצלו הזדמנויות שיש בכשלונות – זו המשמעות של להפוך כשלון להצלחה – אולי המוצר שרציתם למכור לא הצליח, אבל דוקא בזמן שחקרתם וניתחתם גיליתם שעם שינוי קטן תוכלו להציע מוצר אחר וטוב יותר. לימדו מתומאס אדיסון שאמר: ״לא נכשלתי, רק מצאתי 10,000 דרכים שלא עובדות״.

 

*** עדכון: כמה ימים אחרי כתיבת הפוסט, נתקלתי בכתבה הזו בגלובס, שמתייחסת לנושא של למידה מכשלונות. הכתבה מציגה צד אחר של הנושא, תוצאת מחקרים של הפרופ' איילת פישבך. פישבך אומרת ש"שהחברה שאנחנו חיים בה חוגגת את התהליך של למידה מכישלון והשגת המטרה לאחר אכזבות רבות, אולם בפועל התוצאה היא הפוכה: כישלון מונע למידה". היא מסבירה מתי כן אפשר ללמוד מכשלון ומציגה דרכים נוספות לעודד מוטיבציה.