24
- ספטמבר
2020
נכתב ע"י: admin
יום הפיסוק

כאשר נפטר משה, הצוואה שלו נפתחה והוקראה בנוכחות בני משפחה:

"כל רכושי לאחי יוסף לא לבני יצחק בודאי לא לבני יעקב הכל זהו רצוני".

מה אתם מבינים מזה? האם משה הוריש את כל רכושו לאחיו יוסף או שאולי הוא הוריש הכל לבנו יעקב? כדי לדעת למה משה התכוון, צריך להוסיף למשפט סימני פיסוק.

 

ה- 24 בספטמבר הוא יום הפיסוק.

ברשתות החברתיות יש נטיה להקל בשמירה על חוקי הפיסוק עד כדי אי שימוש בהם בכלל. בודאי גם לכם קרה שקיבלתם הודעת וואטסאפ ותהיתם לעצמכם האם מדובר במשפט ציווי או במשפט שאלה. אם אתם רוצים שיקראו את הטקסטים שלכם, יבינו מה רציתם לומר ולא ינטשו באמצע, כדאי לכם לדעת איך להשתמש בפיסוק. שימוש לא נכון בכללי הפיסוק או אי שימוש בכלל, יהפוך את הטקסט לבלתי מובן.

מה הם חוקי הפיסוק:

נקודה – משמשת לסמן סוף משפט. אין לשים נקודה במשפט שהוא כותרת.

פסיק – מציין הפסקה באמצע משפט. כשקוראים משפט בקול קל לזהות את המקומות בהם צריך לשים פסיק, כי אלו המקומות בהם אנחנו עוצרים לוקחים אוויר. אבל שימו לב שלעיתים אנחנו לוקחים אוויר גם ללא סימן פיסוק, אלא פשוט מבינים ממבנה המשפט שיש הפוגה. אין צורך לשים פסיק לפני וו החיבור או לפני המילה "או".

פסיק משמש גם להפרדת ביטוי מוסגר. לדוגמה: "תל אביב היא, לדעתי, העיר התוססת ביותר בישראל".

נקודתיים – נקודתיים באות לפני ציטוט או פירוט. למשל: "אמרתי לו: השיעור הסתיים".

סימן שאלה – יבוא בסוף שאלה. סימן שאלה הוא אחד הדברים שהשמטה שלו גורמת להכי הרבה אי הבנות ומשום מה אנשים רבים הפסיקו להשתמש בו.

סימן קריאה – בא אחרי ציווי, משאלה, תמיהה, התרגשות וכו'. ברשתות החברתיות יש נטיה להשתמש במספר גדול של סימני קריאה. הימנעו מכך!

קו מפריד – בקו מפריד משתמשים כשיש צורך בהפרדה גדולה יותר בין חלקי משפט. הקפידו על רווח לפני ואחרי הקו המפריד. לי יש נטיה להשתמש בו יותר מהרצוי, אני יודעת 😊

שלוש נקודות – מסמנות השמטה של טקסט שהקורא יכול להשלים בעצמו. הן מרמזות גם על קו מחשבה או דיבור קטוע. אין להשתמש בשתי נקודות או יותר משלוש ובאופן כללי מוטב לא להשתמש בשלוש נקודות יותר מדי. אם אתם כותבים כמה משפטים שכולם מסתיימים בשלוש נקודות, כדאי שתבדקו מה המטרה ותימנעו מכך.

 

הכללים האלו לא מספיקים כדי לפסק משפטים בלי אף טעות, אבל הם התחלה טובה ואם תשתמשו בהם, תימנעו מטעויות מביכות ותקדמו את העסק שלכם בצורה אורגנית שתמשוך לקוחות.