06
- מאי
2020
נכתב ע"י: admin
העולם אחרי הקורונה

אני אוהבת להיות מוכנה למה שצפוי. זו תכונה שאופיינית להרבה קונטרול פריקים והיא מקשה עלינו להיות ספונטניים וגמישים. אבל גם אנשים כמוני יודעים שסתגלנות וגמישות מחשבתית הן תכונות חיוניות, שאי אפשר בלעדיהן כשמנהלים עסק ובודאי בתקופות משבר.

 

אז איך מגיפת הקורונה הולכת להשפיע על העולם ומה צפוי לנו?

בחודשיים האחרונים העולם שלנו השתנה. המטרה שלי היא לפזר קצת את הערפל ולהבין מה מהשינויים ומההרגלים החדשים שאימצנו בתקופה הזו יישארו איתנו גם בחודשים ובשנים הקרובות.

 

מה באמת חשוב לנו בחיים?

העצירה הכפויה בחיים בגלל הקורונה גרמה לרבים מאיתנו לבחון את החיים שלנו ולשאול אם אנחנו מרוצים. למרות החסרונות של התקופה הזו, היה לה יתרון אחד משמעותי והוא שראינו איך זה לחיות לאט ורגוע יותר, בלי שעות עבודה מטורפות, בלי רגשי האשמה שאנחנו לא משקיעים מספיק בעצמנו, בזוגיות ובילדים.

אני שומעת מעוד ועוד אנשים שהם לא רוצים לחזור למה שהיה, והם מתייעצים איתי איך אפשר להתאים את השיגרה החדשה למצב בו יוכלו לאזן טוב יותר בין החיים הפרטיים למקצועיים. לעיתים השיחות האלו מובילות להחלטות על שינויים משמעותיים בקריירה.

 

העולם אחרי הקורונה – עדיפות ליצרנים מקומיים

בניגוד למגמה של השנים האחרונות לקנות יותר ויותר מוצרים מיובאים או בטיולים בחו"ל, הקורונה הביאה אותנו להתכנסות פנימה ולמתן עדיפות לרכישה מתוצרת כחול לבן.

למגמה הזו היו שני גורמים:

  • בגלל סגירת השמיים, היה קשה יותר לרכוש באתרי האיקומרס ולהביא מוצרים מחו"ל .
  • הקושי של העצמאים בארץ בכלל והחקלאים בפרט גרם לנו להיות מודעים יותר לתוצרת המקומית. התרגלנו לרכוש ישירות מהחקלאים וגם מיצרנים מקומיים אחרים.

המגמה הזו לא תיעלם לגמרי בתקופה הקרובה, אף שבסופו של דבר מה שקובע הוא המחיר, ואם המחירים בחו"ל זולים יותר, הנטיה תהיה לרכוש שם. מה שכן יישאר זה התשתית שהונחה כבר לעקיפת רשתות השיווק. יותר חקלאים ימשיכו לשווק ישירות לצרכנים באמצעות אתרים שמתווכים ביניהם.

 

זינוק באונליין ובטכנולוגיה

הפריחה של אפליקציית זום הראתה לנו שיש מקום לעוד הרבה טכנולוגיות שיקלו על עבודה, למידה ופגישות אונליין. אחרי שהתגברנו על הקושי הראשון של הריחוק, גילינו את היתרונות שטכנולוגיות אלו מקנות לנו – נותני שירותים כבר לא מוגבלים רק לאזורים מסוימים ויכולים להציע את השירותים שלהם בכל הארץ. למדנו שגם באונליין אפשר ליצור עומק, קירבה ואינטימיות וחוסר אפשרות להיפגש פנים לפנים הוא כבר לא מחסום.

גם טכנולוגיות נוספות הפכו למיינסטרים. לדוגמה, הקופות האוטומטיות ברשתות השיווק, סורקים אישיים שמאפשרים לנו לדלג לגמרי על הקופה, אפליקציית סופרסמארט ועוד הרבה אוטומציות שקיבלו בוסט משמעותי. כל אלו יישארו איתנו גם בעתיד ויפרצו את הדרך לאימוץ של פתרונות נוספים.

 

קניות אונליין

כאן אין ספק שנעשה צעד גדול. גם אלו שעד הקורונה נמנעו מרכישות באינטרנט התגברו על המחסום הזה, פשוט בגלל שלא היתה להם ברירה אחרת. העסקים עצמם מיהרו לעלות עם חנויות אינטרנטיות וכל תחום האיקומרס זוכה לפריחה גדולה. בתחום הזה לא תהיה חזרה אחורה והשיא עוד לפנינו.

פתרונות טכנולוגים ואחרים שמנעו עד היום מאנשים לרכוש בגדים ומוצרים באינטרנט, מקבלים פתרונות חדשניים בזכות אפליקציות AR (מציאות מדומה) שמאפשרות לנו לראות איך הבגד ייראה עלינו ואיך הרהיט ייראה בבית. אפליקציות נוספות חוסכות מאיתנו את הצורך במדידות, כדי להזמין את המידה הנכונה ורחפנים הופכים את השליחות למהירה וקלה.

 

איכות הסביבה

לאורך כל התקופה האחרונה שמענו סיפורים על השפעת ההסתגרות שלנו על בעלי החיים. הירידה בזיהום האוויר וההגעה של בעלי חיים לישובים שהם מעולם לא הגיעו אליהם המחישו לנו כמה הפעולות שלנו משפיעות על הסביבה. אני לא מאמינה שאנשים יטוסו פחות בעולם אחרי הקורונה. מה שיכול להשפיע גם בעתיד הוא המגמה של יותר עבודה מהבית ופחות נסיעות לעבודה.

 

העולם אחרי הקורונה – שינוי בהרגלי הצריכה

עם פרוץ משבר הקורונה, כולנו התרכזנו במימוש הצרכים הפיזיולוגיים שלנו. התמונות של עגלות מלאות בשימורים, מים מינרלים ונייר טואלט, היו המחשה ברורה למה שהטריד אותנו. כל קנייה אחרת, של מוצרי מותרות לבית, בגדים ושירותים שונים, נדחתה בשלב זה.

גם בהמשך, כשהיה ברור לנו שלא יחסר מזון, עדיין הוצאנו פחות כספים על מוצרים שונים, אבל הפעם הסיבה היתה אחרת. ההבנה שאנחנו נכנסים לתקופה כלכלית לא פשוטה, גרמה לנו לחסוך ולעשות כל מה שאפשר כדי לענות על הצורך של ביטחון כלכלי.

למרות כל מה שנאמר כאן, אני לא חושבת שהמצב הזה ימשך הרבה זמן. ההתנפלות על איקאה היתה הסנונית הראשונה והמגמה הזו תיגבר, עד שרובנו נחזור להרגלי הצריכה הקודמים.

 

לסיכום, אין תחום בחיינו שלא יושפע מהמצב החדש וכל בעל עסק צריך להיות ערוך לשינויים.

מוזמנים להתייעץ איתי אם אתם זקוקים לעזרה בהתאמת העסק שלכם לעולם המשתנה שלפנינו.