21
- ינואר
2020
נכתב ע"י: admin
דחיינות

רוב החיים שלי התביישתי לספר כמה שאני חרוצה, תקתקנית ואחראית. היה הרבה יותר מגניב להיות דחיינית, לא להגיע לפגישות חצי שעה לפני הזמן, להימנע מביצוע מטלות לא אהובות עד שכבר אין ברירה, לקווה שבעיות לא פתורות יתפוגגו מעצמן בלי שנצטרך לטפל בהן. פשוט להיות קוּל.

מי רוצה להיות חבר של הילדה שרצה מבית הספר הביתה ומסיימת להכין את השיעורים עוד לפני ארוחת הצהריים? אז הסתרתי את זה.

לאט לאט, ככל שגדלתי, הבנתי שהתכונות האלו הן הנכסים הגדולים שלי. בעבודה, תיבת מייל ריקה בסוף היום או עם מקסימום 3-4 מיילים, הפכה להיות נושא להערצה ולא לזילזול. ונכון שמאוד נוח כשיש קולגה שצריך להגיד לה משהו רק פעם אחת ולהיות בטוחים שזה יתבצע עוד לפני הדד-ליין?

אבל אני לא כותבת את כל זה רק כדי לעוף על עצמי (טוב, טיפה. מי לא שמח למחמאות? 😊 )

הסיבה בגללה אני מספרת את הסיפור שלי, היא שאני יודעת שזה לא המצב עבור רוב האנושות. וברור לי שלאף אחד לא כיף להגיד "מחר אתחיל בדיאטה" או "מחר אקרא את המאמר" ולדחות את זה למחרתיים, או לעשות מאמץ כדי להגיע בזמן ובכל זאת לאחר.

 

דחיינות – קווים לדמותה

תופעות הלוואי של הדחיינות הן רגשי אשמה וירידה בערך העצמי, בגלל הכישלון החוזר לעמוד בהבטחות שאנחנו מבטיחים לעצמנו ולעולם.

ואני באה לומר לכם – אתם לא כישלון! זה לא אומר כלום על הכישורים האמיתיים שלכם!

דחיינות מקושרת לפעמים בטעות לעצלנות, אבל האמת היא שדחיינות קשורה דוקא לפרפקציוניזם או לחרדה. זה נכון במיוחד במטלות מאוד גדולות. לעיתים אלו מטלות שאנחנו לא יודעים בכלל איך מתחילים לבצע אותן . במקרים אחרים אנחנו מפחדים שניכשל בהן וזה גורם לנו לדחות אותן עוד ועוד.

 

אז איך נלחמים בדחיינות?

למרבה הצער, אין לי פתרון קסמים בשבילכם, אבל יש טיפים שיוכלו לעזור. מדובר כאן בשינוי של דפוסים שאנחנו חוזרים עליהם כל החיים ושינוי בדפוסים האלו, אפילו קטן, מצריך עבודה קשה, רצון עז ומודעות לקושי שלנו. שיטה שעובדת עבור אחד, לא תעבוד עבור האחר וצריך לבדוק ולנסות.

מה עוזר לאנשים שאני מייעצת להם:

  • רשימות – כבר כתבתי על רשימות ואמשיך להמליץ לעשות זאת. עצם כתיבת הרשימה יוצרת מחויבות. אל תילחצו מזה שיש לכם רשימה ארוכה. מהר מאוד היא תתכווץ, אם תעבדו נכון.
  • לפרק מטלות גדולות למשימות קטנות ככל האפשר – הרבה יותר קל לבצע משימה שאנחנו יודעים שיש לה התחלה וסוף ולא דורשת מאיתנו מאמץ עצום.
  • סדר וניקיון בסביבת העבודה שלכם. שולחן שעמוס בניירות, פתקים וחשבונות מפריע לריכוז וגורם לכם לנסות כל הזמן להיזכר במשהו שהתפספס או נשכח. מוטב להתחיל את יום העבודה בהשקעה של מספר דקות בסידור סביבת העבודה ואז לעבוד בנחת.
  • חלקו את היום ליחידות זמן. בדרך כלל מדברים על יחידות זמן בהן עובדים במשך 25 דקות וביניהן עושים הפסקות של 5 דקות. זה מאפשר לכם לעבוד בריכוז, אבל לא להיות במשטר נוקשה מדי.
  • הקדישו זמן בסדר היום שלכם למטלות בירוקרטיות ומענה למיילים – תשלום חשבונות, מענה ללקוחות, תיוק וכו'. החוכמה היא לא לגרום להצטברות של המון משימות קטנות ומייגעות, אלא לטפל בערימה כשהיא עוד צעירה ורעננה.
  • היעזרו בטכנולוגיה – יש אינסוף כלים ואפליקציות של תזכורות וטיימרים, שיעזרו לכם לוודא שלא שכחתם כלום ויאפשרו לכם לעבוד בראש שקט.
  • טפלו בדבר אחד בלבד בכל זמן נתון, גם אם מדובר במשבצת זמן של 10 דקות. חלוקת הקשב פוגעת בריכוז ובפרודוקטיביות שלכם.
  • אתם עובדים יותר טוב כשסביבכם עוד אנשים שעובדים? אם אתם עצמאים שעובדים לבד מהבית, קיבעו עם קולגות לפחות לפעם בשבוע לעבוד ביחד או הקימו לכם קבוצת עבודה. לעיתים הלחץ הקבוצתי הוא מה שאתם צריכים כדי להתיישב ופשוט לבצע.
  • מודעות עצמית – הוסיפו ליד רשימת המטלות שלכם עמודה בה תכתבו בכנות למה אתם מתעכבים בביצוע המטלה. גדולים וחכמים ממני כבר אמרו שהודאה בבעיה היא הצעד הראשון לפתרונה.
  • חפשו בכל מטלה לפחות דבר אחד קטן שתאהבו כשתעבדו עליה. זה יעלה את המוטיבציה שלכם.
  • אל תפחדו להגיד לא כשמבקשים מכם משהו שיפריע לכם בביצוע המטלות החשובות שלכם ושלא מקדם אתכם בהשגתן.
  • טיפחו לעצמכם על השכם כשאתם מבצעים מטלה בזמן ומוחקים אותה מהרשימה. הצלחה גוררת הצלחה!
  • נצלו את הפסקות העבודה שלכם לפעילות גופנית ולניקוי ראש ולא לגלילה אינסופית של פיד הפייסבוק או האינסטגרם.

 

בעבודה שלי עם לקוחות, אני משתדלת לא להיות גננת. המטרה היא לא לסיים פרוייקט אחד או מטלה אחת בזמן. המטרה היא להקנות לכם הרגלי עבודה נכונה וכישורים של ניהול זמן שיסייעו לכם לשפר את הפרודוקטיביות. לשם כך אני מבינה את הבעיות והצרכים של כל לקוח ויחד אנחנו בוחרים בשיטות ובונים את התכנית שתתאים לו.

 

אהבתם את הרעיון של ללמוד להיות יותר פרודוקטיבים?

אני כאן כדי לקדם אתכם בהשגת המטרות שלכם!

הצטרפו לתכנית של ליווי אפקטיבי להשגת יעדים –  אלווה אתכם צעד צעד, אדאג שתעמדו בתכניות שקבעו לעצמכם ולא אניח לכם עד שתשיגו את היעדים שקבעתם.