29
- דצמבר
2019
נכתב ע"י: admin
בידול

בידול מגדיר את הייחודיות של העסק שלכם ואת הערך המוסף שלו, שיביא את הלקוחות הנכונים לעסק. כאשר אתם והעסק שלכם נתפסים כבעלי ערך ייחודי ואפקטיבי המבדיל אתכם ונותן לכם יתרון בהשוואה למתחרים, אתם למעשה יוצרים מותג שמושך ויוצר ביקוש אצל קהל היעד שלכם.

עסק או מוצר עם בידול משפיע על נאמנות הלקוחות ועל מידת הרגישות שלהם לשינויי מחיר. למתחרים שלכם יהיה קשה לחקות אתכם וללקוחות יהיה ברור מדוע לבחור דוקא בכם.

דוגמה מצוינת לחברה עם בידול היא נייק שמיתגה עצמה כחברה שמבטיחה הישגיות ומצוינות, תוך שימוש בטכנולוגיה חדשנית. אנחנו רואים אצל נייק את התכונה שמאפיינת מותגי על רבים והיא טיפוח יחסים עם קהל הלקוחות. דוגמה נוספת היא של אפל שמוכרת חוויה שלמה ללקוח מעבר למוצר עצמו. באחד הפוסטים שלי סיפרתי על חברת זאפוס שמוכרת נעליים באונליין וממתגת עצמה כחברה שבה חווית השירות היא הדבר החשוב ביותר.

הבידול יכול להתייחס לתכונות מיוחדות שלכם שמשפיעות על העסק, לנישה ייחודית של הלקוחות, לאפיונים של המוצר, לפתרונות יוצאי דופן לבעיה של הלקוח, לצורת אריזה מיוחדת, לשירות שניתן בזמן קצר במיוחד ועוד.

הנה מספר דוגמאות לבידול של עסקים:

  • חנות נעליים לנשים וגברים במידות גדולות בלבד
  • קלינאית תקשורת לילדים שכל הטיפול אצלה נעשה תוך כדי ציור
  • צבעי שעושה ניקיון יסודי (אבל באמת!) בבית לאחר סיום הצביעה
  • עוגה מעוצבת בשירות עד הבית מהיום למחר
  • שיעור פילאטיס ראשון בחינם

מציאת הבידול של העסק

אם אתם מתקשים למצוא את הבידול שלכם כדאי לבצע סקר שוק, לבחון מה המתחרים מציעים ולראיין לקוחות פוטנציאלים. ע"י כך תוכלו לדעת מה יכול להוות יתרון עבור קהל היעד שלכם.

מציעה לכם לשאול את עצמכם מספר שאלות. רישמו את התשובות שלכם לכל אחת מהשאלות. נקודות ההשקה של התשובות השונות יתנו לכם את התשובה מה הבידול שלכם:

  1. מה משמח אותי? מה התשוקה שלי? יש סיכוי טוב מאוד שתוכלו למצוא את הבידול שלכם במקום בו אתם עושים את הדברים בשמחה, עם הרבה סיפוק ובלי מאמץ.
  2. איך אני מציג/ה את עצמי? אם אתם מציגים את עצמכם בצורה מאוד כללית ולא ממוקדת, יהיה קשה עד בלתי אפשרי להבין מה הבידול שלכם. אם במקום לכתוב "אני מוכרת בגדים באינטרנט" תכתבי "אני מוכרת בגדים לנשים שרוצות להרגיש בנוח", אפשר יהיה להתחיל להבין מה הייחוד שלך.
  3. מה אני מוכר/ת? לא תמיד ברור לגמרי מה הוא המוצר, במיוחד כשהמוצר שלכם הוא שירות, אבל לא רק, כפי שראינו בדוגמאות של אפל, זאפוס ונייק.
  4. מי קהל היעד שלי? הרבה פעמים מתברר לנו שחיפשנו את קהל היעד שלנו תחת הפנס, בעוד הוא מסתתר במקום אחר. בידקו מי מתעניין בתכנים שלכם, מי נכנס לאתר, מי עושה לייק לעמוד העסקי שלכם. יש סיכוי שתגלו שמי שמתעניין במוצר שלכם, שונה ממי שחשבתם. בפוסט על קהלי יעד התייחסתי לסוגיה הזו בהרחבה. כשאתם מכירים את הקהל שלכם לעומק, אתם יודעים גם מה הצרכים שלו, מה כואב לו ואיזה פתרון אתם נותנים לו.

דוגמה:

מאיה פותחת עסק של קאפקייקס מעוצבות. היא אוהבת מאוד להיות יצירתית ולאייר. הקהל שלה הוא בעיקר בנות ובני עשרה שחוגגים יום הולדת. במקרה של מאיה היא מחליטה לשלב את אהבת האיור שלה עם אפיית הקאפקייקס ומציעה מוצר של קאפקייקס עם איור קומיקס של הנער או הנערה שחוגגים יום הולדת. באופן זה יש לה מוצר ייחודי עם נישה של קהל בני העשרה והיא משלבת את מה שמשמח אותה עם מוצר מבודל שאין לו מתחרים.

 

טיפים נוספים שיעזרו לכם להתמקד בייחוד שלכם תמצאו במדריך המצולם – 10 שאלות לעצמאים