08
- ספטמבר
2020
נכתב ע"י: admin
בידול ומיתוג לעסק

בשיחה הראשונה עם כל לקוח יש שאלה שתמיד חוזרת על עצמה: מה מייחד אותך? מה שונה בעסק שלך שמבדיל אותו מעסקים אחרים באותו תחום? למעשה, השאלה שלי היא: מה הבידול שלך?

 

אם אתם לא יודעים מה הבידול שלכם, יהיה לכם קשה מאוד לשכנע לקוחות לבחור דוקא בכם ולא במתחרים שלכם. אתם יכולים להיות בעלי מקצוע נהדרים, אבל אם אתם מתקשים להסביר מה מבדל אתכם, אתם עלולים להישאר מאחור ולהתקשות במכירת המוצר או השירות שלכם.

לעיתים מציאת הבידול קלה ואינטואיטיבית מאוד. למשל, אם יש לכם מוצר ייחודי או שפיתחתם מודל שאין לאחרים. אבל ברוב המקרים הבידול לא נובע מאופי המוצר או השירות אלא דוקא קשור בכם: מה התכונות המיוחדות שלכם שבגללן כדאי לעבוד דוקא איתכם.

 

הבידול שלי

במקרה שלי, כשחיפשתי את הבידול שלי בדקתי מה החוזקות שהופכות את הייעוץ שאני נותנת לשונה וטוב יותר מאחרים. הכנתי רשימה של מה שמבדל אותי:

  • הניסיון והידע הטכנולוגי הרחב שלי, החל מפיתוח אתרים, ניהול פרויקטים וניהול צוותי פיתוח וכלה בהטמעה של טכנולוגיות ואפליקציות שונות, שיקלו עליכם לנהל את העסק.
  • הניסיון הניהולי שלי בסוגים שונים של חברות ועסקים, מה שגורם לכך שקשה להפתיע אותי בשאלות בהן לא נתקלתי כבר ומאפשר לי פרספקטיבה רחבה מאוד.
  • המשיכה והניסיון שלי בנושאים של הגדלת הפרודוקטיביות וניהול זמן.
  • החשיבות של נתינה ורוחב לב בכל מה שאני נוגעת בו.
  • היושר והאותנטיות – הלקוחות שלי יודעים שאני רואה במה שאני עושה שליחות ולא עבודה, וזה מתבטא ביחסים שלי עם לקוחותי ובמחויבות שלי שלא מוגבלת רק לפגישות, אלא נותנת להם מעטפת של 24/7.

אתם לא חייבים לבחור ברשימה ארוכה של חוזקות ותכונות מבדלות. במקרים רבים מספיק דבר אחד חזק שיבדל אתכם מהמתחרים.

 

דוגמאות לבידול במוצרים ומותגים שונים:

  1. אפליקציית WAZE – כאשר האפליקציה הושקה, הייחוד שלה לעומת מערכות GPS אחרות היה יצירת קהילה של נהגים שמדווחים ומעדכנים מהשטח ובכך מאפשר שיתוף מידע בין כל המשתמשים באפליקציה.
  2. מותג הקוסמטיקה Dove יצא בקמפיין שלו נגד אידיאליזציה של גוף האישה ובעד קבלה של כל אישה כפי שהיא, ובכך בידול עצמו מחברות אחרות שהפרזנטוריות שלהן הן דוגמניות על עם פנים וגוף מושלמים.
  3. איקאה בידלה עצמה כחברת רהיטים בעלי עיצוב עדכני ומגוון במחירים נמוכים ונוחים לכל כיס.
  4. אמזון בידלה עצמה כחברה ששמה במרכז את נוחות הלקוח. הם פועלים ללא הרף כדי ליצור עבור הלקוחות שלהם חווית קניה וצרכנות מנצחת, החל משימת הלב לכל פרט וכל שלב בתהליך הרכישה באפליקציה ובאתר וכלה בזמן האספקה המהיר.

 

במה בידול שונה ממיתוג?

המיתוג מעביר סט שלם של ערכים, עמדות, תחושות ורגשות, המאפשר לצרכן לזהות את המוצר כיישות העומדת בפני עצמה. חישבו על מותגים שאתם מכירים, כמו: נייק, אייפון, מקדונלדס או מרצדס. בכל אחד מהם, מספיק לומר את שם המותג, כדי להעלות בדמיונכם גם את הלוגו של אותו מותג וגם מכלול שלם של רגשות וערכים הקשורים באותו מותג. מיתוג גבוה הוא מה שגורם לאנשים לשלם יותר, גם אם המוצר המתחרה איכותי באותה מידה.

תהליך המיתוג הוא תהליך אסטרטגי מורכב, שיכול לעלות הרבה מאוד כסף ולא מתאים לכל עסק קטן. אבל יש חלקים במיתוג שגם אתם יכולים לגבש, במאמץ לא גדול.

הנושא הויזואלי הוא מרכיב מאוד חשוב במיתוג. במקרה של מוצר פיזי נשים לב לעיצוב המוצר, לצבעים, לאריזה, ללוגו, לשפה העיצובית באתר האינטרנט וברשתות החברתיות וכו'. כל אלו הם מאפיינים שגם עסק קטן יכול להרשות לעצמו. אל תשכחו שהשפה הויזואלית צריכה לבטא את ערכי הבידול עליהם דיברנו בתחילת הפוסט.

 

לקריאה נוספת על תהליך מציאת הבידול, מוזמנים לקרוא את הפוסט שכתבתי בנושא.