30
- ספטמבר
2020
נכתב ע"י: admin
אפקט איקאה

לפני כמה שנים העסקתי את עצמי במשך חורף שלם בסריגת צעיפים במסרגה אחת. הייתי צריכה לעשות משהו עם הידיים בזמן שישבתי בערב מול הטלויזיה וזה היה פתרון מעולה. עד פברואר כבר היתה לי ערימת צעיפים שלא היה לי מה לעשות איתם, אבל היה לי קשה להיפרד מהם. השעות שהשקעתי בצעיפים גרמו לי להיקשר אליהם. בסופו של דבר חילקתי אותם לחברות, אבל זו היתה הפעם הראשונה ששמעתי על אפקט איקאה.

 

להתאהב בעבודה שלנו

אפקט איקאה אומר שכשאנחנו מעורבים ביצירה או בנייה של משהו, אנחנו מרגישים אליו חיבור עמוק יותר. אנחנו מחבבים ומעריכים יותר את הרהיטים שקנינו מאיקאה בגלל שהשקענו זמן ומאמץ בבנייה שלהם.

פרופ' דן אריאלי גילה את האפקט במחקרים שלו על כלכלה התנהגותית והוא מדבר עליו בהרצאת טד שנתן בנושא. בהרצאה הוא נותן דוגמאות רבות למחקרים שנעשו ומציגים את ההשפעה של אפקט איקאה בתחומים רבים ומגוונים.

האפקט הזה בא לידי ביטוי גם בדברים הרבה יותר פשוטים מסריגת צעיף או הרכבת כוננית של איקאה. אחד הסיפורים שדן אריאלי מספר עליו הוא על העוגות של פילסברי. כשפילסברי התחילו לייצר תערובות מוכנות לעוגות, הדבר היחיד שהיה צריך להוסיף לתערובת היה מים. הם היו בטוחים שזה יהיה להיט, אבל להפתעתם לא היה ביקוש למוצר. מה שהם גילו היה שהתערובות היו קלות מדי לאפייה ולכן הקונים לא הרגישו שהם יכולים לקחת קרדיט על הכנת העוגה. כשפילסברי שינו את המתכון, כך שהוא דרש הוספת ביצה וחלב לתערובות, המכירות עלו בבת אחת. הקונים הרגישו שהם באמת עשו משהו כדי להכין את העוגה בעצמם ויכלו להתגאות בה.

 

מה אפקט איקאה מלמד אותנו כבעלי עסק?

לעיתים אנחנו משקיעים זמן ומאמצים בפרויקט שאנחנו מאמינים בו וגם כשהפרויקט נכשל אנחנו מתקשים להודות בכך ולהפסיק להשקיע בו. הסיבה לקושי הזה היא אפקט איקאה שגורם לנו להתאהב בעבודה שהשקענו בה מאמצים. הבנה ומודעות לאפקט איקאה יעזרו לנו לשקול בצורה מעשית מתי מגיע הזמן לוותר על פרוייקט, לא משנה כמה זמן הושקע בו.

האפקט יכול להשפיע עלינו גם כשאנחנו מציגים עבודה לפני לקוח שהזמין אותה. במקום להתגונן ולהתחפר בעמדה שלנו, אנחנו צריכים להקשיב ללקוח, לזכור שהוא זה שצריך לקבל ולאשר אותה ופשוט להרפות.