02
- אוגוסט
2020
נכתב ע"י: admin
אפיון אתר אינטרנט

לפני כמה ימים נתקלתי בשאלה באחת הקבוצות. עצמאי, שהיה בעיצומו של תהליך בניית אתר, התלבט לגבי הקיטלוג של מוצרים מסוימים שיכלו להופיע תחת כמה פריטים בתפריט. הוא לא ידע איך התפריט צריך להיראות ומה צריך להיות תחת כל קישור. רוב התשובות שהוא קיבל התייחסו לנושא של אפיון אתר אינטרנט. שלב שהוא כלל לא היה מודע לו.

 

החלטתם שהגיע הזמן לבנות לעצמכם אתר אינטרנט ואתם לא יודעים איך מתחילים ועל מה אסור לוותר?
אחרי שפיתחתי בעצמי (בגילגול קודם כמפתחת) יותר מ- 100 אתרים וניהלתי פרויקטי תכנון, אפיון ופיתוח של עשרות אתרים, גיבשתי רשימה של הצעדים החשובים בבניית אתר. בפוסט זה אתאר את שלב האפיון.

 

כמו שלא תיגשו לבניית בית בלי תכנון של ארכיטקט ומהנדס, כך גם בהקמת אתר אינטרנט. שלב האפיון הוא חלק בלתי נפרד וחיוני ביותר בפרוייקט של בניית אתר אינטרנט.

 

אפיון אתר אינטרנט

לצערי, האפיון הוא שלב עליו מוותרים הרבה אנשים שבונים אתר. נראה להם שהם יודעים בדיוק מה צריך להיות באתר ולכן הם לא חושבים שיש צורך באפיון או חשיבה נוספת ומסתפקים בעיצוב. אפיון נכון של אתר הוא בין הגורמים המשפיעים ביותר על היכולת שלכם לקדם את האתר בהמשך.

באתר קטן, אתם יכולים להיעזר בבונה אתרים שגם מבין ויודע לעשות אפיון. אם מדובר באתר גדול יותר, אין קיצורי דרך וחשוב לעבוד עם מאפיין בעל ניסיון. באפיון צריך לשלב שיקולים שונים וביניהם אסטרטגיית השיווק, קידום, עיצוב ומאפיינים טכניים של האתר.

ממה מורכב האפיון?

  • הגדרת מטרות האתר – האם מדובר באתר תדמיתי, אתר שמציג עבודות, אתר שמשמש כבלוג ומיועד להנגשת מידע בתחום מסוים, אתר שצריך לאסוף לידים, אתר מכירתי וכו'. ההגדרה הזו תשפיע על כל המהלכים שיבואו בעקבותיה.
  • תכנון קדימה – באפיון לא חושבים רק על האתר שאנחנו מתכננים היום, אלא על איך אנחנו רוצים שהוא יראה עוד שנתיים. אם כרגע מדובר באתר תדמיתי, אבל אתם יודעים שבשלב הבא תרצו חנות באתר, אתם צריכים לקחת את זה חשבון כבר בשלב התכנון, כי המטרה הזו תשפיע על מבנה האתר והאפיון שלו.
  • מחקר שוק וסקירה של המתחרים – חפשו אתרים בתחומים שלכם, בידקו מה אתם אוהבים בהם ומה פחות והכינו רשימה של דברים שאתם רוצים שיהיו באתר שלכם. הרשימה הזו תעזור כשתשבו עם המאפיין או בונה האתר ותתכננו את האתר שלכם.
  • מחקר מילות מפתח – אי אפשר להמעיט בחשיבותו של מחקר מילות מפתח. המחקר ישפיע על אופי האתר, התכנים שיוצגו בו ואף על העיצוב שלו. על מחקר מילות מפתח הרחבתי בפוסט נפרד.
  • בחירת וקניית דומיין – שם הדומיין צריך להיות קליט, שיווקי ורצוי קצר. גם סיומת הדומיין חשובה ותלויה בסוג העסק ובמיקום שלו.
  • מבנה מפורט וברור של האתר, כפי שמפורט בהמשך הפוסט.

 

מסמך אפיון אתר אינטרנט יכלול את הפריטים הבאים:

  • מבנה התפריט – האם הוא שטוח או שיש תתי תפריטים, מה יופיע בתפריט, מה סדר הפריטים, מה יהיה כתוב כדי שיהיה מספיק ברור, אבל לא ארוך מדי.
  • סוגי העמודים באתר – דף מידע, בלוג, דף מוצר, אודות, יצירת קשר, קטלוג ועוד.
  • חלוקה לקטגוריות ותת קטגוריות. החלטה אם כל פריט מידע יכול להיות שייך לקטגוריה אחת בלבד או יותר.
  • עיצוב האתר – דרישות העיצוב, "השפה הויזואלית" של האתר, פלטת הצבעים, שימוש באלמנטים מיוחדים, המראה של כל סוג עמוד, כפתורים, ווידג'טים ואלמנטים נוספים.
  • רכיבים שקשורים בשיווק וקידום שיותקנו באתר, כמו גוגל אנליטיקס ופיקסל פייסבוק.
  • מטה תגיות, תאורים, הגדרות שמיועדות למנועי החיפוש.
  • דרישות הנגישות – מה רמת הנגישות הנדרשת, הצהרת נגישות.
  • קישורים חיצוניים לאתרים ודפים שלכם ברשתות חברתיות.
  • מה הבדיקות שיש לבצע לפני עליית האתר לאוויר – בדיקות של כל התהליכים באתר: הרשמה לשירותים, יצירת קשר, רכישה, נגישות ועוד

 

לסיכום, מכיוון שבניית אתר היא אחת ההשקעות המשמעותיות שאתם משקיעים בעסק שלכם, מומלץ לא לעגל פינות ולא לחפש קיצורי דרך – אל תוותרו על האפיון.

זקוקים לעזרה והכוונה, דברו איתי.