23
- אוגוסט
2020
נכתב ע"י: admin
איך להיות מאושר?

מה צריך כדי להיות מאושר?

לפני כמה שבועות סיימתי קורס אונליין באוניברסיטת ייל וקיבלתי את התעודה שמופיעה בתמונה. הקורס שנקרא "The Science of Well Being" או בתרגום (מאוד) חופשי – מדע האושר, הוא הקורס הכי פופולרי בהיסטוריה של ייל.  הוא מועבר ע"י לורי סנטוס, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטה.  למעשה הוא מלמד כל אחד מאיתנו איך להיות מאושר.

הייחוד של הקורס הוא שהוא לא מעביר ידע תאורטי, אלא מאפשר לסטודנטים לתרגל במהלכו כישורים שהופכים את החיים שלהם לטובים יותר. התרגול במשך מספר שבועות, מאפשר לאמץ הרגלים שמשפרים את איכות החיים לאורך זמן.

בתחילת הקורס המשתתפים עונים על שאלון שמראה מה רמת השמחה והאושר שלהם. בסיום הקורס עונים שוב על השאלון. במקרה שלי ראו שיפור של כמעט 20%.

גילוי נאות: חלק מהדברים שהקורס המליץ עליהם כבר אומצו על ידי בשנה וחצי האחרונות, מאז שהתחלתי להתעניין בתחום הפסיכולוגיה החיובית. ועדיין, ראיתי (והרגשתי) שיפור משמעותי ברמת האושר שלי.

 

פרופ' סנטוס מסבירה, ומוכיחה ע"י מספר גדול של מחקרים, שהדברים שאנחנו חושבים שיעשו אותנו מאושרים, לא באמת יעשו זאת. אנחנו חושבים שנהיה יותר מאושרים אם יהיו לנו עושר, עבודה טובה, נכסים, בן/בת זוג, גוף חטוב וציונים טובים. בפועל, מחקרים מראים שכל הדברים האלו ישמחו אותנו לזמן קצר, שאחריו נתרגל אליהם ונרצה עוד מהכל. אף פעם לא יהיה לנו די מהדברים האלו.

 

מה הדברים שכן יגרמו לנו להיות מאושרים לאורך זמן?

לורי סנטוס ממליצה לנו להשקיע בצבירת חוויות ולא בצבירת נכסים, בנתינה וביצירת משמעות, לא רק לעצמנו אלא דוקא לאחרים. להרגיש שאנחנו עושים דברים שהם משמעותיים לזולת.

היא אומרת שמה שיגרום לכל אחד מאיתנו להיות מאושר הם דוקא הדברים הכי בסיסיים ופשוטים, שכל אחד יכול להכניס לחייו:

✅ לדעת מה החוזקות שלנו ולהשתמש בהן בדרכים חדשות – כתבתי כבר במספר הזדמנויות על מבחן החוזקות של VIA (אם אתם לא מכירים, אימרו לי ואצרף קישור בתגובות). ההצעה של לורי סנטוס היא לבחור את 4-5 התכונות החזקות שלכם ולהשתמש בהן באופן יום יומי. לדוגמה אם החוזקות שלכם הן מנהיגות, אהבה ללמוד, יושר ונדיבות, נסו להשתמש בהן מדי יום באופן מכוון. השימוש הזה בחוזקות מעלה מאוד את השמחה שלנו ומוריד את רמות הדכאון והחרדה.

✅ ליהנות מהכאן ועכשיו – רוב הדאגות שלנו הן בגלל דברים שקרו או יקרו בעתיד. ההצעה היא לא לחשוב כל הזמן על מה שעלול לקרות ולחשוב על הרגע הנוכחי. ליהנות מהדברים הקטנים שלא מעריכים עד שהם חסרים. היכולת הזו ליהנות מהכאן ועכשיו היא הסיבה שהסלוגן שלי בפרופיל האישי הוא Carpe Diem.

✅ הכרת תודה – מומלץ לחשוב או לכתוב כל יום מה הדברים הטובים שהיו באותו יום, איך שימחנו אחרים והם איך שימחו אותנו. אפשר להודות על הדברים הכי קטנים, כמו הנאה מהקפה של הבוקר.

✅ נדיבות וחמלה כלפי הזולת – לעשות מעשים טובים. אחד התרגילים בקורס הוא לספור באופן מעשי את המעשים הטובים שלנו במשך היום. אלו יכולים להיות הדברים הכי קטנים כמו לחייך למישהו ברחוב. כשאנחנו רואים את הרשימה הזו בסוף היום, זה מאוד משמח ומספק. אנחנו מרגישים שהפעולות והמעשים שלנו משמעותיות לאנשים האלו, גם כשאלו דברים שנראים כפעוטים.

✅ קשרים חברתיים – החל משיחות אקראיות עם זרים ועד הקפדה על בילוי זמן עם האנשים שבחיינו.

✅ פעילות גופנית – לפחות 30 דקות כמה פעמים בשבוע.

✅ שינה מספקת – לפחות 7 שעות שינה בלילה כמה פעמים בשבוע. חוסר שינה הוא גורם משמעותי בהגדלת הדיכאון של אנשים ובחוסר היכולת שלהם ליהנות. מי שחושב שאם ינצל שעת שינה כדי להספיק מה שלא עשה במהלך היום, עושה טעות. שינה מספקת מאפשרת לנו להיות יותר ממוקדים, יעילים ומצליחים.

✅ מדיטציה – אפשר להתחיל במדיטציה של 5-10 דקות ביום. אפשר כשמתעוררים, הולכים לישון, או כל זמן שנוח לכם במהלך היום. מדיטציה ומיינדפולנס ידועות כמגבירות אושר והן מאומצות ע"י יותר ויותר אנשים בכל העולם.

 

מזמינה כל אחד ואחת מכם לאמץ את ההמלצות האלו לשיגרת החיים שלכם. ההשפעה תורגש לא רק בחיים הפרטיים, אלא בכל תחום בחייכם, כולל בקריירה.