19
- פברואר
2020
נכתב ע"י: admin
איזון בית-עבודה

כשמדברים על איזון בית-עבודה אפשר לדבר על כמה סוגים שונים של עובדים:

  1. אנשים שעובדים במשמרות הרבה שעות ומתקשים לנהל סדר יום קבוע. לדוגמה: רופאים ואחיות.
  2. אנשים שלא מצליחים להתנתק מהעבודה, חוזרים הביתה מאוחר וממשיכים לעבוד מהבית בערב ובסופי שבוע. זה בולט במיוחד בעובדים בהייטק, אבל לא רק.
  3. אנשים שיש להם ילדים קטנים ונקרעים בין צרכי העבודה לרצון לבלות איתם כמה שיותר זמן – כשיום העבודה נמשך לפחות 9 שעות ומבלים עוד שעה-שעתיים בפקקים, לא נותר זמן להיות עם הילדים במהלך השבוע וצריך לשלם מחירים – לעבוד פחות שעות, לראות פחות את הילדים.
  4. עצמאים שרוצים לבסס את העסק ועובדים מספר גדול של שעות. אצל עצמאים קשה מאוד לקבוע גבולות ויש נטיה, בעיקר בהתחלה, לעבוד סביב השעון.
  5. אנשים, ובעיקר נשים ואמהות, שעובדות מהבית והעבודה מקבלת אצלן מקום שני, רק בגלל יסורי המצפון ורגשי האשמה שהן פוגעות בילדים ובזוגיות.

 

יש נטיה הולכת וגדלה במקומות עבודה, בעיקר בהייטק, להקדיש לנושא תשומת לב, כי המעסיקים הבינו שעובדים שחוקים ומלאי רגשות אשמה, הם לא עובדים יעילים ופרודוקטיביים.

 

אבל מה קורה עם עצמאים? מה עושים כשאתם הם אלו שצריכים לדאוג לאיזון ולשים גבולות? הרבה יותר קשה ליישם על עצמנו את העיצות הטובות והדברים שאנחנו יודעים שיעזרו לנו.

 

יש כמה דברים שאנחנו יכולים ליישם שיעזרו לנו בכך –

הנה 5 טיפים לאיזון בית עבודה:

  1. אל תנסו להיות מושלמים. לא חייבים להיות תמיד 100% בכל מה שעושים. אם תהיו 100% בעבודה, תפגעו במשפחה, בני הזוג ואיכות החיים שלכם. אם תהיו 100% בבית, תהיו מתוסכלים שאתם פוגעים בקריירה ואפילו תחושו שאתם "מקריבים" את עצמכם. כשמדברים על איזון בית בית לעבודה, הדבר הראשון שצריך להבין ולהפנים הוא שיהיו ויתורים ופשרות. הצעד הראשון הוא להיות מוכנים לזה.
  2. מתי השעות הכי פרודוקטיביות שלכם? היו גמישים בבניית סדר היום. אצל רוב האנשים שעות הצהריים הן השעות הפחות פרודוקטיביות וממילא מוטב לעשות הפסקה בשעות אלו. נצלו אותן להיות עם הילדים, לעשות סידורים, לטפל במטלות הבית השונות, לעשות קניות… הפסקת צהריים של שעתיים היא חלום של כל שכיר ולכם יש את היכולת להגשים את החלום הזה וגם להרוויח מכך, כי אחרי ההפסקה תהיו רעננים ויעילים יותר.
  3. קיבעו ביומן "עוגנים". עוגנים הן פעילויות שעומדות בראש סדר העדיפויות שלכם – בבית ובעבודה. אלו פעילויות שכל שאר הדברים שתעשו יסתדרו סביבן, וכך תוודאו שמה שהכי חשוב לכם אכן יבוצע. עוגן יכול להיות פעילות עם אחד הילדים, זמן איכות עם בן/בת זוג, הרצאה חשובה, ישיבה עם לקוח וכו'.
  4. אל תוותרו על חופשות – עצמאים רבים משקיעים את כל הזמן שלהם בעבודה, עד שהם מתישים את עצמם. חופשה היא לא ביזבוז זמן. כמו שהגוף לא יכול לפעול בלי שינה, כך אינכם יכולים לצפות שתהיו יצירתיים ופרודוקטיביים אם לא תספקו לעצמכם זמן להתרעננות ומילוי מצברים.
  5. תכננו כל יום בצורה מפורטת עם רשימת משימות שצריכות להתבצע. וודאו שהן אכן יכולות להתבצע במסגרת הזמן שקבעתם לעצמכם. עשו זאת ע"י הערכת הזמן שידרש לכם לבצע כל דבר, על סמך ניסיון העבר. כתיבת הרשימה הזו עם הזמנים לכל משימה תעזור לכם להיצמד לתכנית ולא "להתפזר" במהלך היום.